شما چیزی هستید که می خورید

شما چیزی هستید که می خورید

 

یوگا پاکی طبیعت درون ما را گسترده میکند و رژیم غذایی نقش مهمی در این روند به عهده دارد. متون کهن یوگا غذارا به سه دسته تقسیم میکنند: ساتویک یا پاک و خالص، راجاسیک یا محرک و تاماسیک یا ناخالص و بی ارزش. رژیم غذایی ساتویک و خالص مورد تایید و توصیه یوگا میباشد

“راجاس- بیش فعالی”

رژیم غذایی یوگایی مواد خوراکی راجاسیک را منع کرده است، این مواد شامل پیاز، سیر، قهوه، چای، الکل، سیگار، غذاهای حاوی ادویه جات و نمک زیاد، غذاهای نیمه آماده، اسنک ها، شکر سفید، نوشابه های گازدار و شکلات هستند، این نوع غذاها باعث افزایش اضطراب و بیش فعالی فرد شده و ارامش ذهن را از بین میبرند، در نتیجه تعادل و توازن جسم-ذهن انسان که مایه شادی و ارامش درون است را بهم میزند. غذاهای راجاسیک باعث تحریک بیش از حد جسم و ذهن شده و موجب ایجاد استرسهای فیزیکی و روانی و اختلالات عصبی و قلبی عروقی و در نهایت اندوه، درد و بیماری میشوند..

“تاماس-سستی و رخوت”

مواد خوراکی مانند گوشت، ماهی، تخم مرغ، غذاهایی که زیاد پخته شده باشند، غذاهای تولید شده در کارخانه، غذاهای سوخته، سرخ شده، باربیکیو، تخمیر شده، غذاهای، فاسد یا مانده که چند مرتبه گرم شده باشند، محصولات مدت دار حاوی مواد افزودنی و نگهدارنده و قارچها که در تاریکی پرورش می یابند، و الکل و مواد مخدر تاماسیک هستند. پر خوری هم جزو رفتارهای تاماسیک طبقه بندی میشود.که اینها احساس سنگینی، رخوت و سستی را بوجود میاورند، هیچ منفعتی برای جسم و ذهن انسان ندارند، بلکه فرد را تنبل، بی انرژی، بدون هدف و انگیزه میکنند. افرادی که غذاهای تاماسیک مصرف میکنند از افسردگی و بیماریهای مزمن رنج میبرند.

“ساتوا- پاکی و خلوص”

تغذیه یوگایی شامل غذاهای ساتویک میباشد که ذهن را آرام و هوشیار میکند.

این نوع غذاها پاک، خالص، سالم، طبیعی، مطبوع و بدون نگهدارنده ها و افزودنیهای مصنوعی هستند که شامل میوه های تازه و خشک، آب میوه های طبیعی، سبزیجات خام یا کمی پخته شده، سالادها، غلات، حبوبات، دانه ها، مغزها، نان سالم(سبوس دار)، عسل، گیاهان دارویی، چای گیاهی، و لبنیات طبیعی میباشند.

غذای ساتویک به راحتی هضم میشود و بیشترین انرژی را تولید میکند، انرژی حیاتی را افزایش میدهد، قدرت و استحکام بدن رابیشتر میکند، باعث کاهش و از بین رفتن خستگی میشود و حتی برای افرادی که کارهای سخت و سنگین انجام میدهند، مناسب است.

یوگیها معتقدند که ذائقه غذایی افراد میزان خلوص و پاکی ذهن و روح انها را نشان میدهد. البته رویکرد معنوی افراد نوع ذائقه انها را نیز تغییر میدهد. غذاهایی که حس زندگی، پاکی، استقامت، سلامتی،شادی درونی و آرامش قلب را افزایش میدهد. غذاهایی مطبوع، دارای خواص روغنی که برای سلامتی حیاتی هستند،که این باب طبع افراد ساتویک است.

“رفتار های ساتویک”

یک رژیم غذایی ساتویک نشاط و آرامش و شفافیت را برای ذهن به ارمغان می آورد،و  باعث تغذیه و تسکین جسم میشود و تعادل عصبی را در طول روز حفظ میکند.

“اصول خوردن”

‘خلوص ذهن انسان بسته به پاکی غذایی است که میخورد’.

* سعی کنید وعده های غذایی را هر روز در یک ساعت مشخص میل کنید،  اگر در آن ساعت احساس گرسنگی ندارید، تا وعده بعد غذایی نخورید.

* به آهستگی غذا بخورید و با لذت، آرامی و آگاهی  طعم و بوی غذا را حس کرده و غذا را بجوید. به یاد داشته باشید که پروسه هضم از دهان آغاز میشود.

* در هر وعده غذایی تنها از ۴ یا ۵ ماده خوراکی مختلف در غذای خود استفاده کنید.خوردن ترکیبات پیچیده، باعث دشواری هضم میشوند. بین وعده های غذایی چیزی نخورید.

*معده را بیش از حد پر نکنید، نیمی از معده را باغذا، یک چهارم را با آب ( مایعات)، و بقیه را خالی نگه دارید.

*در آرامش و با ذهنی آرام غذا را میل کنید و البته در سکوت.

*رژیم غذایی خود را به آرامی تغییر دهید.

*پیش از هر غذا خدا را به یاد آورید، و بابت تمام نعمتها و بخششهایش سپاسگزاری کنید.

*سعی کنید هفته ای یک روز روزه داری کنید.

*حداقل روزانه یک وعده سالاد (خام) میل کنید.

*بخورید برای زنده ماندن و زندگی کردن، نه اینکه زندگی کنید برای خوردن.

منبع:  کتاب یوگا ذهن وبدن

پریسا توتونچی، مربی یوگا

مقالات سایت

یوگا
الهام گودرزی

یوگا و سلامت روان

در یوگا، تمرینات تنفسی و مراقبه، آرامش و تمرکز ذهن را به ارمغان می آورند، علاوه بر آن افسردگی و

تغذیه
الهام گودرزی

زردچوبه

“خواص شگفت انگیز زرد چوبه” زردچوبه جزو اولین گیاهان دارویی شفادهنده هست، که بیش از ۵ هزار سال قدمت دارد